Równość szans
POLITYKI HORYZONTALNE A FUNDUSZE EUROPEJSKIE
Unia Europejska wyznaczyła sześć priorytetowych obszarów, tzw. polityk (zasad) horyzontalnych, których realizacja powinna przyczyniać się do rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej.
Do polityk tych należą:
1. Rozwój lokalny;
2. Rozwój społeczeństwa informacyjnego;
3. Zrównoważony rozwój;
4. Innowacyjność i współpraca ponadnarodowa;
5. Równość szans, w tym równość szans kobiet i mężczyzn;
6. Partnerstwo.
Unia Europejska przekazując środki finansowe krajom członkowskim, w tym Polsce, wymaga aby współfinansowane przedsięwzięcia wspierały wymienione powyżej obszary.
Zasady horyzontalne obowiązują wszystkich, którzy chcą realizować projekt współfinansowany z funduszy unijnych. Jest to wymóg niezależny od rodzaju przedsięwzięcia. Ze względu na zakres, jaki wspiera Europejski Fundusz Społeczny (EFS) szczególny nacisk został położony na zasadę równości szans, w tym równości szans kobiet i mężczyzn.
Komisja Europejska wyznaczyła strategiczne cele na rzecz równości:
1. Równy stopień niezależności ekonomicznej kobiet i mężczyzn;
2. Godzenie życia prywatnego i zawodowego;
3. Równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji;
4. Wykorzenianie wszelkich form przemocy ze względu na płeć;
5. Eliminowanie stereotypów związanych z płcią;
6. Propagowanie równości płci w stosunkach zewnętrznych oraz polityce rozwojowej.
ZASADA RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN W PROJEKTACH DZIAŁANIA 5.1 PO KL
WZMOCNIENIE POTENCJAŁU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
Realizacja zasad horyzontalnych – równości płci i wieku, była jednym z obszarów badawczych ewaluacji przeprowadzonej w 2011 r. w zakresie skuteczności wdrażania Działania 5.1 PO KL. Wdrażane w Działaniu projekty zostały ocenione pozytywnie pod względem realizacji zasady równości szans. Specyfika realizowanych projektów i grupy docelowej – pracowników administracji publicznej powoduje jednak, że kluczowe jest sprofilowanie wsparcia według pełnionych obowiązków. Proces rekrutacji uczestników za punkt wyjścia przyjmuje nie płeć bądź wiek, ale pełnione stanowisko i zakres obowiązków oraz związane z tym pożądane kompetencje. Wymogi związane ze stosowaniem tej zasady przyczyniły się do podniesienia świadomości tej tematyki wśród odbiorców wsparcia.
DOBRE PRAKTYKI:
– Kryterium adekwatności przy ustalaniu liczby uczestniczek i uczestników;
– Zróżnicowanie rodzaju wsparcia i zróżnicowanie liczby kobiet i mężczyzn (K i M);
– Analiza wpływu wypracowywanych rozwiązań na sytuację K i M;
– Dostęp do wiedzy i umiejętności z zakresu równości szans (szkolenia, publikacje);
– Odpowiednia organizacja prac zespołu projektowego;
– Zapewnienie uczestnictwa K i M w procesie podejmowania decyzji;
– Język wrażliwy na płeć;
– Kampania promocyjna zasady równości szans płci;
– Zróżnicowanie kanałów komunikacji tak, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców i odbiorczyń;
– Bezwzględne unikanie przekazów stereotypowych.
PROJEKT „RÓWNE TRAKTOWANIE STANDARDEM DOBREGO RZĄDZENIA”
jest realizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów we współpracy ze Szkołą Główną Handlową i Uniwersytetem Jagiellońskim w ramach Działania 5.1 „Wzmocnienie potencjału administracji rządowej” Programu Kapitał Ludzki.
Celem projektu jest przygotowanie administracji rządowej do tworzenia i monitorowania prawa, polityk i strategii z uwzględnieniem zasady równości. Działania podejmowane w projekcie zmierzają do stworzenia spójnego i efektywnego systemu przeciwdziałania dyskryminacji na wszystkich poziomach polityki rządu, w tym poprzez wprowadzenie zasady równego traktowania do standardu rządzenia. Działania realizowane w projekcie obejmą 85 instytucji administracji rządowej, w tym 18 instytucji (wszystkie ministerstwa oraz KPRM) zostanie przebadanych wskaźnikiem Gender Index (narzędzie analizy i monitoringu polityki danego pracodawcy pod kątem równości kobiet i mężczyzn). W urzędach powołanych zostało 45 koordynatorów ds. Równego Traktowania.
Więcej informacji o projekcie można uzyskać pod adresem www.siecrownosci.gov.pl.