Komitet Monitorujący Programu Wiedza Edukacja Rozwój rozpoczął prace
W pracach Komitetu, którym przewodniczy wiceminister Orłowski, uczestniczą przedstawiciele administracji rządowej, samorządów i partnerów społecznych, organizacji pozarządowych oraz Komisji Europejskiej. Szefowa jej delegacji Wallis Goelen Vandebrock, witając zebranych, podziękowała za pracę jaką Polska wkłada w efektywne wykorzystanie środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komitet zatwierdził kryteria ogólne (dla projektów standardowych) dla całego programu, w oparciu o które będą wybierane projekty. Przyjął także kryteria szczegółowe, odnoszące się do poszczególnych konkursów lub projektów pozakonkursowych zaplanowanych na 2015 r.
Wśród omawianych i zatwierdzonych kryteriów szczegółowych znalazły się te dotyczące IV osi Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony konkurs na programy mobilności dotyczące aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w wieku 18-35 lat, które nie pracują, nie uczą się i nie szkolą. Przewidujemy także nabory na projekty grantowe z zakresu mikroinnowacji, na programy mobilności ponadnarodowej dla osób zaangażowanych w kreowanie i wdrażanie polityk publicznych. W tym roku rozpocznie się też projekt dotyczący realizacji staży zagranicznych dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkoleń kadry kształcenia zawodowego.
Omówiono i przyjęto kryteria dla projektów skierowanych do osób młodych poniżej 30 roku życia, pozostających bez pracy (I oś programu Osoby młode na rynku pracy). Wiceszef resortu przypomniał, że to do tej grupy skierowano pierwszy w PO WER nabór projektów. Szacuje się, że dzięki konkursom ogłoszonym w 2015 r., wsparcie aktywizacyjne otrzyma 86,7 tys. młodych bezrobotnych i blisko 25 tys. biernych zawodowo. Uczestnicy projektów objęci zostaną indywidualną i kompleksową aktywizacją zawodowo-edukacyjną.
Komitet przyjął również kryteria dla planowanych na 2015 r. w ramach osi V Wsparcie dla obszaru zdrowia naborów na projekty związane m.in. z rozwojem kształcenia praktycznego studentów nauk medycznych (przede wszystkim na symulatorach medycznych), kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych oraz lekarzy w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno-demograficznymi. Zarekomendował plany działania na 2015 r. dla obszaru dobrego rządzenia, w ramach którego realizowane będą przedsięwzięcia wzmacniające zdolności instytucjonalne i sprawność administracji publicznej oraz efektywność usług publicznych