Zakończenie realizacji kolejnego projektu w Działaniu 5.1 PO KL
W okresie od 1 marca 2009 r. do 31 lipca 2011 r. realizowany był projekt własny IP2 w KPRM pt. Specjalistyczne szkolenie z zakresu praktycznych aspektów uczestnictwa polskiej administracji rządowej w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej (POKL.05.01.01-00-007/09), wdrażany w partnerstwie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych.
Celem projektu było wzmocnienie kompetencji administracji publicznej w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej oraz usprawnienie zarządzania polską polityką europejską poprzez odpowiednie przygotowanie kadr niezbędnych do artykułowania polskich interesów w UE.
Grupę docelową projektu stanowili pracownicy ministerstw i urzędów centralnych włączeni w zarządzanie procesem decyzyjnym UE, tj. wchodzący w skład tzw. Korpusu Prezydencji.
Projekt stanowił istotny element przygotowania administracji publicznej do zadań związanych z pełnieniem przez Polskę roli przewodniej w Radzie UE. Ze względu na nowatorską formę organizacji szkoleń, ich zakres tematyczny i zapewnienie wykładowców dysponujących doświadczeniem niedostępnym na polskim rynku szkoleniowym, przedsięwzięcie było unikalną szansą nabycia nowych kompetencji.
W ramach projektu zorganizowano szkolenia z zakresu przewodniczenia grupom roboczym UE (moduł I), technik negocjacyjnych w środowisku europejskim (moduł II) oraz zarządzania zadaniami związanymi z prezydencją w kraju (moduł III). Łącznie, przeprowadzono 86 sesji szkoleniowych. Uczestniczyło w nich: 772 osób w module I, 729 osoby w module II oraz 270 osób w module III, co stanowiło odpowiednio 92%, 87% oraz 89% osób, które wchodziły w skład grupy docelowej. Powyższy stopień realizacji zadania, w przypadku tak mało dyspozycyjnej grupy docelowej jak członkowie Korpusu Prezydencji, należy uznać za znaczne osiągnięcie.
O sukcesie przedsięwzięcia świadczą również wysokie oceny uczestników szkoleń, zarówno pod względem merytorycznym jak i organizacyjnym. Warto podkreślić, że ocena szkolenia (średnia na podstawie ponad 1400 ankiet szkoleniowych) wyniosła 4,51 punktów, przy maksimum równym 5. Ponadto, więcej niż 90% uczestników szkoleń uznało, iż zajęcia przyczyniły się do nabycia przez nich nowych kompetencji w obszarach takich jak przewodniczenie grupom roboczym, techniki negocjacyjne i umiejętności interpersonalne czy efektywne wypełnianie zadań wynikających z udziału w procesie decyzyjnym UE.
Szczegółowe informacje dotyczące zrealizowanych zadań dostępne są w zamieszczonych poniżej raportach. Zachęcamy do lektury.