Ministerstwa Uczące Się (MUS) – zestaw narzędzi diagnozy i wsparcia mechanizmów organizacyjnego uczenia się kluczowych dla polityk publicznych opartych na dowodach

Projektodawca: Uniwersytet Warszawski
Cel projektu:
Celem ogólnym projektu jest wzmocnienie w instytucjach administracji rządowej potencjałów i mechanizmów uczenia się kluczowych dla efektywnych polityk publicznych opartych na dowodach.
Cele szczegółowe odpowiadają etapom projektu:
·         Udoskonalenie narzędzia diagnostycznego MUS2009 i przeprowadzenie badania procesów uczenia się w wybranych instytucjach administracji publicznej;
·         Analiza wyników i diagnoza - identyfikacja kluczowych mechanizmów uczenia się wbadanych instytucjach (z uwzględnieniem kwestii równouprawnienia);
·         Stworzenie zestawu narzędzi wzmacniających organizacyjne potencjały i procesy uczenia się ważne dla polityk opartych na dowodach (z uwzględnieniem zasady równości szans);
·         Wdrożenie i przetestowanie narzędzi wzmacniających organizacyjne uczenie się wwybranych instytucjach, sprawdzenie wyników, korekta narzędzi;
·         Upowszechnianie wiedzy na temat narzędzi wzmacniających organizacyjne uczenie się kluczowe dla polityk opartych na dowodach.
Pod pojęciem organizacyjnych procesów uczenia się rozumiane jest pozyskiwanie wiedzy, jej gromadzenie jak i wykorzystanie, w tym przetwarzanie na zmiany kierunków polityk publicznych.
Wartość ogółem projektu: 3 910 576,37 w tym dofinansowanie publiczne 586 586,46 zł
Okres realizacji projektu: 01.09.2010 - 30.06.2014
Grupy docelowe:
·         w wymiarze użytkowników i odbiorców projektu: ministerstwa oraz inne urzędy centralne,
·         w wymiarze testowania innowacyjnych rozwiązań diagnostycznych: 3200 pracowników 4 ministerstw (Rozwoju Regionalnego, Infrastruktury, Środowiska, Gospodarki),
·         w wymiarze testowania rozwiązań naprawczych: 200 pracowników z 8 departamentów 4 diagnozowanych ministerstw,
·         w wymiarze upowszechniania: 3200 pracowników ministerstw, główni decydenci, środowiska naukowe i eksperckie pracujące nad reformami administracji publicznej, pracownicy administracji publicznej, służba cywilna (ok. 200 os.), osoby kształcące się w zakresie administracji publicznej (ok. 1000 os.), w tym słuchacze KSAP.
Rezultaty:
·         systemowy zestaw narzędzi do diagnozy i wzmacniania mechanizmów uczenia się organizacji administracji publicznej;
·         dane z 2 badań diagnostycznych;
·         wyniki z 2 badań diagnostycznych mechanizmów uczenia się w 4 ministerstwach;
·         wyniki przeglądu międzynarodowych praktyk zarządzania procesami uczenia się organizacji (baza danych, mapy logiczne, raport cząstkowy, artykuł naukowy);
·         udostępnienie grupie docelowej nowej wiedzy z zakresu zarządzania nt. wagi i roli mechanizmów uczenia się dla efektywności organizacji;
·         nabycie przez ok. 200 użytkowników z 8 departamentów biorących udział w fazie testowej, umiejętności z zakresu wykorzystania instrumentów diagnozy i poprawy mechanizmów organizacyjnego uczenia się koniecznych do wdrażania polityk opartych na dowodach (z uwzględnieniem równości szans);
·         wiedza o wadze uczenia się organizacji oraz wiedza i materiały nt. samego produktu przekazane adresatom fazy upowszechniania i włączania do praktyki polityk publicznych (4400 os.)
Stan wdrażania projektu:
W ramach projektu trwały badania na podstawie których skonstruowany zostanie prototyp produktu finalnego. W chwili obecnej Beneficjent analizuje wyniki przeprowadzonych badań. W pracach tych czynnie uczestniczą przedstawiciele 4 ministerstw. Dotychczas osiągnięto kamień milowy pn. "Zintegrowany system narzędzi i instrumentów wzmacniających procesy uczenia się".
Postęp finansowy: 2 660 055,22zł