Wsparcie przygotowania i wdrożenia budżetu zadaniowego na poziomie centralnym w latach 2008-2012

Projektodawca: Ministerstwo Finansów

Co jest celem projektu?

Celem ogólnym projektu jest wsparcie procesu doskonalenia metodologii w zakresie przygotowania i wdrożenia budżetu zadaniowego w ujęciu rocznym i wieloletnim, planowania strategicznego oraz prac dotyczących wdrożenia nowych mechanizmów zarządzania finansami publicznymi.

Jakie są cele szczegółowe projektu?

·         Nabycie wiedzy i umiejętności przez pracowników Ministerstw Finansów i instytucji uczestniczących w pracach koncepcyjnych i metodologicznych z teorii budżetu zadaniowego oraz doświadczeń międzynarodowych.

·         Nabycie wiedzy i umiejętności przez pracowników Ministerstwa Finansów i instytucji uczestniczących w pracach koncepcyjnych i metodologicznych z zakresu ewaluacji iwyceny zadań państwa, doświadczeń międzynarodowych.

·         Opracowanie i wdrożenie narzędzi informatycznych wspomagających wdrożeniem budżetu zadaniowego.

·         Propagowanie idei budżetu zadaniowego opartego na wskaźnikach.

Wartość ogółem projektu: 15 821 107,61 zł, w tym dofinansowanie publiczne 2 373 166,15zł 

Okres realizacji projektu: 15.04.2008 - 30.06.2015

Grupy docelowe:

Grupą docelową jest Ministerstwo Finansów, wybrane departamenty oraz instytucje uczestniczące w pracach koncepcyjnych i metodologicznych nad budżetem zadaniowym w sektorze publicznym. Poza MF wsparciem planuje się objąć instytucje, które w zakresie swoich kompetencji mają planowanie strategiczne, statystykę, audyt i kontrolę środków publicznych.

Rezultaty:

·         opracowanie metodologii planowania i wykonania budżetu państwa w układzie zadaniowym,

·         przygotowanie założeń do systemu monitoringu i ewaluacji zadań publicznych opartego na wskaźnikach,

·         przygotowanie podstaw legislacyjnych wdrożenia budżetu zadaniowego,

·         prowadzenie stałej współpracy z ekspertami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie planowania i wdrażania budżetu zadaniowego oraz założeń systemowych dla narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie w administracji publicznej - opracowanie ok. 18 ekspertyz,

·         wizyty studyjne - 3 do 6 wyjazdów rocznie dla grup liczących do 10 osób,

·         organizacja ok. 38 konferencji/spotkać dotyczących metodologii wdrażania budżetu zadaniowego,

·         opracowanie ok. 60 tyś. egz. materiałów reklamowych i publikacji na temat budżetu zadaniowego,

·         finansowanie wynagrodzeń oraz wyposażenie stanowisk pracy dla ok. 60 osób oraz wyposażenie stanowisk pracy dla ok. 40 osób zaangażowanych w realizację i obsługę opracowania i wdrożenia metodyki budżetowania zadaniowego oraz narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie w administracji publicznej,

·         przeszkolenie pracowników MF oraz dysponentów z zakresu budżetu zadaniowego oraz narzędzi informatycznych (ok. 10 208 osobodni szkoleniowych),

·         opracowanie systemu informatycznego wspomagającego planowanie wydatków w sektorze publicznym na poziomie wszystkich dysponentów budżetowych,

·         raport ewaluacyjny,

·         przygotowanie kompetentnego zespołu pracowników Ministerstwa Finansów i dysponentów odpowiedzialnego za realizację i obsługę opracowania i wdrożenia metodyki budżetowania zadaniowego w sektorze publicznym oraz pracę nad reformą finansów publicznych,

·         wypracowanie nowych mechanizmów zarządzania finansami publicznymi w oparciu o doświadczenia międzynarodowe,

·         informowanie podmiotów sektora finansów publicznych oraz całego społeczeństwa na temat reformy finansów publicznych w Polsce.

Stan wdrażania projektu:

1.      Sporządzono Uzasadnienie do projektu Ustawy Budżetowej na 2012 r.;

2.      Na podstawie danych przekazanych przez dysponentów opracowano wkład do „Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r.” w zakresie planów wieloletnich;

3.      Sporządzono aktualizację Wieloletniego Planu Finansowego Państwa 2012-2015, która została przyjęta przez Radę Ministrów uchwałą z dnia 8 maja 2012 r.;

4.      Przygotowano harmonogram prac nad uzgodnieniem Katalogu funkcji zadań, podzadań i działań na rok 2013 oraz odpowiednich wskazówek dla urzędów wojewódzkich;

5.      Przygotowano następujące materiały analityczne:

a) Sprawozdanie za I półrocze 2012 r. z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym;

b) Sprawozdanie za I półrocze 2012 r. z wykonania planów finansowych państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych osób prawnych w układzie zadaniowym.

6.      Rada Ministrów przyjęła oraz przekazała do Parlamentu następujące dokumenty opracowane w okresie sprawozdawczym w ramach projektu:

a) projekt dokumentu „Planowanie w układzie zadaniowym na 2013 r.”;

b) załącznik 11 do projektu ustawy budżetowej na 2013 r. pn. „Zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym”;

c) informacja o wykonaniu wydatków w układzie zadaniowym w 2011 r.;

d) informacja o przebiegu wykonania Wieloletniego Planu Finansowego Państwa 2011-2014 za 2011 r.

7.      Przygotowano materiały, na podstawie których opracowano dwa rozporządzenia, które następnie podpisał Minister Finansów:

a) w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym, określające rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania przez państwowe jednostki budżetowe, dysponentów państwowych funduszy celowych, agencje wykonawcze, instutucje gospodarki budżetowej oraz państwowe osoby prawne, sprawozdań z wykonania planów finansowych w układzie zadaniowym;

b) rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, mających siedzibę poza granicami państwa. Rozporządzenie wprowadziło do zmienianego aktu nową regulację dot. ewidencji wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

8.      Po analizie materiałów sporządzonych i przesłanych przez urzędy wojewódzkie, zaproponowano katalog przypisanych im funkcji, zadań, podzadań i działań na 2013 r.

9.      Przeprowadzono konsultacje z dysponentami środków budżetowych w zakresie określania celów i mierników na poziomie zadań na rok 2013.

10.    Zorganizowano 2 spotkania:

a)     spotkanie uzgodnieniowo-konsultacyjne w zakresie wdrażania budżetu zadaniowego z dyrektorami komórek finansowo-księgowych ministerstw i urzędów centralnych dot. nowych rozwiązań metodologicznych wprowadzonych Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na 2013 r.;

b)    spotkanie z przedstawicielami Departamentu Analiz Strategicznych w KPRM oraz Departamentu Reformy Finansów Publicznych i Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów, poświęcone planowanemu przeglądowi wydatków.

11.    Realizowano prace mające na celu powiązanie planowania budżetowego w układzie zadaniowym z planowaniem strategicznym (wymóg zapewnienia zgodności zadań budżetowych ze strategiami reguluje ustawa o finansach publicznych).

12.    Przeprowadzono analizę potrzeb szkoleniowych państwowych jednostek budżetowych w zakresie procesu budżetowania zadaniowego na 2012 r.

13.    W okresie sprawozdawczym zrealizowano modernizację aplikacji BUZA, w tym dostosowano Moduł Wykonanie, Moduł Main oraz Moduł Wykonanie Planów aplikacji do wymagań rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym oraz wspomagającej planowanie i sprawozdawczość budżetu państwa w układzie zadaniowym. Przekazano również zlecenie na modyfikację oprogramowania aplikacji do wymagań rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na 2013 r. Po przeprowadzonych testach Beneficjent dokonał obdioru aplikacji BUZA-Planowanie, BUZA-Plany Finansowe oraz BUZA-Main.

W celu zapewniania promocji i popularyzacji wiedzy na temat efektywnego zarządzania finansami publicznymi:

-           zorganizowano 2 konferencje pt. „Budżet zadaniowy w jednostkach realizujących zadania z zakresu rolnictwa i środowiska” oraz „Budżet zadaniowy w realizacji funkcji Równomierny rozwój kraju”;

-           Beneficjent, mając na względzie rekomendacje z badania ewaluacyjnego mid-term, sfinansował projekt i wykonanie aplikacji edukacyjnej – kalkulatora budżetowego, która stanowić będzie element ogólnospołecznej kampanii resortu finansów pn. „Z naszych podatków dla nas”. Aplikacja prezentuje za pośrednictwem budżetowania zadaniowego sposób dystrybucji podatków;

-           zawarto porozumienie ze Szkołą Główną Handlową i zorganizowano wspólną konferencję -sympozjum naukowe pt. „Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków”;

-           przedstawiciele Beneficjenta uczestniczyli w konwencie wojewodów, poświęconemu problematyce budżetu w układzie zadaniowym, spotkaniu zorganizowanemu przez ZUS i Mazowiecki Urząd Wojewódzki pt. „Zarządzanie przez cele w administracji publicznej – dobre praktyki” oraz debacie sejmowej dot. wdrażania budżetu państwa w układzie zadaniowym.

Ponadto kontynuowane są prace poświęcone podsumowaniu dotychczasowych działań i wprowadzeniu nowych rozwiązań mających na celu skuteczne osiąganie założonych celów. W związku z powyższym w Ministerstwie Finansów zorganizowano naradę z koordynatorami resortowymi budżetu zadaniowego.

Sporządzono dwie ekspertyzy w zakresie planowania i wdrażania budżetu zadaniowego w ujęciu rocznym i wieloletnim. Opracowano system mierników realizacji zadań publicznych – bazy i listy mierników dla dwóch funkcji: 9 (Kultura i dziedzictwo narodowe) i 11 (Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic). W ten sposób osiągnięto 96,15% docelowego poziomu wskaźnika rezultatu.

Od początku realizacji projektu zorganizowano 40 spotkań/konferencji popularyzających wiedzę na temat efektywnego zarządzania finansami publicznymi – budżetu zadaniowego.