Dobre rządzenie
Nowe rozwiązania innowacyjne w obszarze: Dobre rządzenie.
CEL WDROŻENIA ROZWIĄZAŃ: MODERNIZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
IDENTYFIKOWANE PROBLEMY:
- Niewystarczające narzędzia prowadzenia ilościowej oceny projektowanych polityk i inwestycji publicznych.
- Nieskuteczne strategie zarządzania wiedzą w administracji rządowej.
- Niedostateczny rozwój metod i narzędzi zarządzania pomiarem jakości usług publicznych i jakości życia w JST.
- Niski stopień aktywności społeczności lokalnych w sprawach publicznych.
- Utrudniony dostęp do narzędzi wspierających wdrażanie kontroli systemów zarządczych w urzędach miast na prawach powiatu, urzędach gmin i starostwach powiatowych.
- Niski stopień realizacji polityki równości i niedyskryminacji przez urzędy administracji publicznej szczebla samorządowego w ramach świadczenia usług.
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA:
- Kompleksowy system pomiaru realizacji polityki równościowej w ramach usług publicznych, bazujący na wskaźnikach równości (Indeks Równości) oraz standardy równości, jakie powinny być przestrzegane w ramach świadczonych usług publicznych przez administrację samorządową.
- Innowacyjny System Wspierania Ocen Regulacji i Decyzji Inwestycyjnych zawierający narzędzia w postaci arkuszy kalkulacyjnych wraz z bazami danych obszarowych umożliwiający dokonanie analizy kosztów i korzyści wspierających ocenę efektywności kosztowej zmian regulacji prawnych oraz inwestycji w obszarach: środowisko – zmiany klimatyczne, infrastruktura drogowa, zdrowie, emerytury.
- Rozwiązanie wspierające zarządzanie szpitalami przez urzędy administracji publicznej szczebla samorządowego umożliwiające cykliczne gromadzenie wiedzy o szpitalach oraz podejmowanie na tej podstawie odpowiednich decyzji, a także benchmarking pracy szpitali w skali lokalnej, regionalnej oraz krajowej.
- Instrumenty w zakresie zarządzania systemami monitorowania i oceny jakości usług publicznych i jakości życia przez urzędy administracji publicznej szczebla samorządowego koncentrujące się na różnych aspektach: w powiązaniu z zarządzaniem JST, z naciskiem na wykorzystanie w procesie opinii społeczności lokalnych, zintegrowaniu pomiaru poziomu jakości życia z pomiarem poziomu oferowanych usług publicznych, przy aktywnym udziale w procesie reprezentatywnych grup obywateli.
- Rozwiązania w obszarze zarządzania strukturą urzędu, w tym zestaw narzędzi i instrumentów wzmacniających kluczowe dla uprawiania polityk publicznych mechanizmy uczenia się w instytucjach publicznych, a także w obszarze kontroli zarządczej.
MOŻLIWE KORZYŚCI:
- Poprawa efektywności prowadzenia oceny skutków regulacji.
- Poprawa jakości stanowionych polityk, prawa i wydawanych decyzji administracyjnych.
- Ułatwienie programowania rozwoju województwa dzięki uwzględnieniu lokalnego i subregionalnego zróżnicowania w zakresie jakości usług publicznych, warunków, poziomu i jakości życia mieszkańców oraz uwzględnieniu opinii społeczności lokalnej w podejmowaniu decyzji.
- Wprowadzenie, naprawa lub ugruntowanie praktyk dotyczących zarządzania wiedzą w urzędzie oraz zwiększenie potencjału i umiejętności pracowników administracji rządowej w obszarach działalności uznanych za kluczowe dla uprawiania efektywnych polityk publicznych.
- Zwiększenie efektywności systemów zarządzania funkcjonujących w JST oraz wzrost potencjału kadry zarządzającej w sferze wykorzystania nowoczesnych metod zarządzania.
- Zwiększenie świadomości, wiedzy i kompetencji pracowników urzędów samorządowych w zakresie polityki równości i przeciwdziałania dyskryminacji.
- Wzrost aktywności obywatelskiej.
CEL WDROŻENIA ROZWIĄZAŃ: ZWIĘKSZENIE UDZIAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W REALIZACJI USŁUG SPOŁECZNYCH
IDENTYFIKOWANE PROBLEMY:
- Nieskuteczne narzędzia do podejmowania zadań publicznych przez organizacje pozarządowe na zasadzie kontraktowania.
- Deficyt narzędzi wspierających outsourcing usług społecznych w JST.
- Nieliczne standardy usług społecznych (świadczonych w ramach placówek wsparcia dziennego, na rzecz osób bezdomnych, osób starszych, usług w zakresie edukacji podstawowej).
- Nieskuteczne narzędzia do badania efektywności społecznej i ekonomicznej usług społecznych zlecanych na zasadzie kontraktowania organizacjom pozarządowym przez JST.
- Niejednolite procedury wspierające długofalowe i wydajne działania JST na rzecz rozwoju gospodarczego przy wykorzystaniu potencjału organizacji pozarządowych.
- Niewielki zakres i skala realizacji zadań publicznych z wykorzystaniem regrantingu.
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA:
- Model planowania, zmiany i badania efektywności zmiany formy zlecania zadań publicznych na formę wieloletnią.
- Modele kontraktacji usług, w tym metodologie, kalkulator efektywności ekonomicznej i użyteczności społecznej, programy szkoleniowe.
- Metoda kontraktowania usług społecznych na rzecz dzieci, w szczególności standardy jakości funkcjonowania placówek wsparcia dziennego i standardy kontraktowania.
- Standard usług społecznych świadczonych osobom bezdomnym wraz z narzędziami badającymi jego efektywność i jakość.
- Model mechanizmu regrantingu.
- Metoda monitoringu kontraktowanych usług na rzecz osób starszych.
MOŻLIWE KORZYŚCI:
- Profesjonalizacja świadczonych usług społecznych dzięki ich wieloletniej perspektywie realizacji oraz standaryzacji.
- Wzmocnienie mechanizmów partycypacji społecznej i współpracy pomiędzy gminami a lokalnymi organizacjami pozarządowymi.
- Zwiększenie racjonalności podejmowanych decyzji przez władze samorządowe w zakresie kontraktacji usług społecznych dzięki zastosowaniu wiarygodnych i dokładnych narzędzi pomiarowych.
- Poprawa jakości świadczonych usług społecznych dzięki zastosowaniu wielowymiarowej oceny w zakresie efektywności, jakości i użyteczności.
- Wzmocnienie kompetencji przedstawicieli organizacji pozarządowych i JST w zakresie kontraktowania i wdrażania standardów pracy placówek wsparcia dziennego.
- Bardziej przejrzyste kontraktowanie przez JST usług na rzecz osób bezdomnych organizacjom pozarządowym.
- Poprawa efektywności i trwałości kontraktowania i wykonywania usług na rzecz osób starszych.
- Zwiększenie zakresu i skali zadań pożytku publicznego zlecanych przez JST organizacjom pozarządowym dzięki wykorzystaniu praktycznych wskazówek funkcjonowania mechanizmu regrantingu.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie: www.kiw-pokl.org.pl