Dobre rządzenie

Nowe rozwiązania innowacyjne w obszarze: Dobre rządzenie.

CEL WDROŻENIA ROZWIĄZAŃ: MODERNIZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

IDENTYFIKOWANE PROBLEMY:

  • Niewystarczające narzędzia prowadzenia ilościowej oceny projektowanych polityk i inwestycji publicznych.
  • Nieskuteczne strategie zarządzania wiedzą w administracji rządowej.
  • Niedostateczny rozwój metod i narzędzi zarządzania pomiarem jakości usług publicznych i jakości życia w JST.
  • Niski stopień aktywności społeczności lokalnych w sprawach publicznych.
  • Utrudniony dostęp do narzędzi wspierających wdrażanie kontroli systemów zarządczych w urzędach miast na prawach powiatu, urzędach gmin i starostwach powiatowych.
  • Niski stopień realizacji polityki równości i niedyskryminacji przez urzędy administracji publicznej szczebla samorządowego w ramach świadczenia usług.
     

PRZYKŁADOWE  ROZWIĄZANIA:

  • Kompleksowy system pomiaru realizacji polityki równościowej w ramach usług publicznych, bazujący na wskaźnikach równości (Indeks Równości) oraz standardy równości, jakie powinny być przestrzegane w ramach świadczonych usług publicznych przez administrację samorządową.
  • Innowacyjny System Wspierania Ocen Regulacji i Decyzji Inwestycyjnych zawierający narzędzia w postaci arkuszy kalkulacyjnych wraz z bazami danych obszarowych umożliwiający dokonanie analizy kosztów i korzyści wspierających ocenę efektywności kosztowej zmian regulacji prawnych oraz inwestycji w obszarach: środowisko – zmiany klimatyczne, infrastruktura drogowa, zdrowie, emerytury.
  • Rozwiązanie wspierające zarządzanie szpitalami przez urzędy administracji publicznej szczebla samorządowego umożliwiające cykliczne gromadzenie wiedzy o szpitalach oraz podejmowanie na tej podstawie odpowiednich decyzji, a także benchmarking pracy szpitali w skali lokalnej, regionalnej oraz krajowej.
  • Instrumenty w zakresie zarządzania systemami monitorowania i oceny jakości usług publicznych i jakości życia przez urzędy administracji publicznej szczebla samorządowego koncentrujące się na różnych aspektach: w powiązaniu z zarządzaniem JST, z naciskiem na wykorzystanie w procesie opinii społeczności lokalnych, zintegrowaniu pomiaru poziomu jakości życia z pomiarem poziomu oferowanych usług publicznych, przy aktywnym udziale w procesie reprezentatywnych grup obywateli.
  • Rozwiązania w obszarze zarządzania strukturą urzędu, w tym zestaw narzędzi i instrumentów wzmacniających kluczowe dla uprawiania polityk publicznych mechanizmy uczenia się w instytucjach publicznych, a także w obszarze kontroli zarządczej.
     

MOŻLIWE KORZYŚCI:

  • Poprawa efektywności prowadzenia oceny skutków regulacji.
  • Poprawa jakości stanowionych polityk, prawa i wydawanych decyzji administracyjnych.
  • Ułatwienie programowania rozwoju województwa dzięki uwzględnieniu lokalnego i subregionalnego zróżnicowania w zakresie jakości usług publicznych, warunków, poziomu i jakości życia mieszkańców oraz  uwzględnieniu opinii społeczności lokalnej w podejmowaniu decyzji.
  • Wprowadzenie, naprawa lub ugruntowanie praktyk dotyczących zarządzania wiedzą w urzędzie oraz zwiększenie potencjału i umiejętności pracowników administracji rządowej w obszarach działalności uznanych za kluczowe dla uprawiania efektywnych polityk publicznych.
  • Zwiększenie efektywności systemów zarządzania funkcjonujących w JST oraz wzrost potencjału kadry zarządzającej w sferze wykorzystania nowoczesnych metod zarządzania.
  • Zwiększenie świadomości, wiedzy i kompetencji pracowników urzędów samorządowych w zakresie polityki równości i przeciwdziałania dyskryminacji.
  • Wzrost aktywności obywatelskiej.

 

CEL WDROŻENIA ROZWIĄZAŃ: ZWIĘKSZENIE UDZIAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W REALIZACJI USŁUG SPOŁECZNYCH

 

IDENTYFIKOWANE PROBLEMY:

  • Nieskuteczne narzędzia do podejmowania zadań publicznych przez organizacje pozarządowe na zasadzie kontraktowania.
  • Deficyt narzędzi wspierających outsourcing usług społecznych w JST.
  • Nieliczne standardy usług społecznych (świadczonych w ramach placówek wsparcia dziennego, na rzecz osób bezdomnych, osób starszych, usług w zakresie edukacji podstawowej).
  • Nieskuteczne narzędzia do badania efektywności społecznej i ekonomicznej usług społecznych zlecanych na zasadzie kontraktowania organizacjom pozarządowym przez JST.
  • Niejednolite procedury wspierające długofalowe i wydajne działania JST na rzecz rozwoju gospodarczego przy wykorzystaniu potencjału organizacji pozarządowych.
  • Niewielki zakres i skala realizacji zadań publicznych z wykorzystaniem regrantingu.

PRZYKŁADOWE  ROZWIĄZANIA:

  • Model planowania, zmiany i badania efektywności zmiany formy zlecania zadań publicznych na formę wieloletnią.
  • Modele kontraktacji usług, w tym metodologie, kalkulator efektywności ekonomicznej i użyteczności społecznej, programy szkoleniowe.
  • Metoda kontraktowania usług społecznych na rzecz dzieci, w szczególności standardy jakości funkcjonowania placówek wsparcia dziennego i standardy kontraktowania.
  • Standard usług społecznych świadczonych osobom bezdomnym wraz z narzędziami badającymi jego efektywność i jakość.
  • Model mechanizmu regrantingu.
  • Metoda monitoringu kontraktowanych usług na rzecz osób starszych.

MOŻLIWE KORZYŚCI:

  • Profesjonalizacja świadczonych usług społecznych dzięki ich wieloletniej perspektywie realizacji oraz standaryzacji.
  • Wzmocnienie mechanizmów partycypacji społecznej i współpracy pomiędzy gminami a lokalnymi organizacjami pozarządowymi.
  • Zwiększenie racjonalności podejmowanych decyzji przez władze samorządowe w zakresie kontraktacji usług społecznych dzięki zastosowaniu wiarygodnych i dokładnych narzędzi pomiarowych.
  • Poprawa jakości świadczonych usług społecznych dzięki zastosowaniu wielowymiarowej oceny w zakresie efektywności, jakości i użyteczności.
  • Wzmocnienie kompetencji przedstawicieli organizacji pozarządowych i JST w zakresie kontraktowania i wdrażania standardów pracy placówek wsparcia dziennego.
  • Bardziej przejrzyste kontraktowanie przez JST usług na rzecz osób bezdomnych organizacjom pozarządowym.
  • Poprawa efektywności i trwałości kontraktowania i wykonywania usług na rzecz osób starszych.
  • Zwiększenie zakresu i skali zadań pożytku publicznego zlecanych przez JST organizacjom pozarządowym dzięki wykorzystaniu praktycznych wskazówek funkcjonowania mechanizmu regrantingu.

 

           Więcej informacji znajdą Państwo na stronie: www.kiw-pokl.org.pl

Pliki do pobrania: